Friday, October 10, 2014

GUNUNG KINABALU: PART I




Assalamualaikum.

Hai uolss. Entry kali ini khas tentang trip ke Gunung Kinabalu. I know it is quite late. As it happened last year. Sudah 1 tahun 8 bulan  telah berlalu. Bak kata orang,, "Ahh cerita dah lapok, boleh flashh dalam mangkuk tandas dah." Errmm..its okay. Hangpa boleh exit kalau tak suka. Ehhh, tapi sambung je la baca eh. Please jangan exit.. T_T  Entry kali ni lebih khusus for the begginers. Mesti ramai nak tahu kann tips untuk panjat gunung..Apa yang patut dibawa? Berapa galen air diperlukan kat atas gunung? Agak-agak berapa tahun nak warm up? Beras berapa kilo nak bawak? Errmm..(please ckp korang nak tau, jangan bagi saya malu sorang-sorang. hahaha)..

Lately, Saya perasan memang ramai yang dah mula berjinak-jinak dengan dunia pendakian ni. Walaupun tak ramai, tapi saya amatlah gembira bila tengok insan-insan ni punya minat yang sama macam saya. Bila dah dapat jumpa yang satu kepala, Nak sharing story taklah rasa serba salah sangat. Yela mana tahu kalau share pada yang berbeza minat takut nanti dikatakan  sombong, riak, takbur. Macamlah  saya tak kenal orang-orang kita ni macam mana.Pantang orang lain lebih sikit, terus melatah. kehkeh..
Saya pun pada awalnya bukanlah seorang pendaki tegar.Pengalaman pertama saya mendaki gunung ialah Gunung Datuk. Waktu tu, umur pun baru 14 tahun. Nah.. Small small chillies la kata kan. Badan je kecil, tapi jiwa wa kental beb. My second trip was Banjaran Titiwangsa. Time tu saya join program kembara anjuran sekolah mama. (Sekolah Sultan Alam Shah, Putrajaya). Mama seorang guru Geografi, dan fakta mengatakan guru-guru yang mengajar subjek tersebut pasti seorang yang suka mengembara. Oh yup. I couldn't agree more. Dan daripada mama jugak lah saya mula terjebak dengan aktiviti outdoors. wakaka. Contohnya, mountain climbing, hiking, caving, travelling, camping, dan banyak lagi. Terima kasih kepada mama dan sekolah beliau for all the experiences I gained. 


For beginner yang baru nak terjebak dalam dunia penuh cabaran ini. I'm not a motivator apatah lagi seorang yang patut dijadikan panduan untuk mengharungi liku-liku kehidupan. Tapi ambil lah apa-apa ilmu yang akak share ini kalau korang rasa ianya berguna. Akak tulis berdasarkan pengalaman akak, kalau ada yang tak setuju, pergi tulis pengalaman ko kat blog ko ok. Jangan nak kondem pengalaman aku ye. Belum apa-apa dah emo apa kes kak anis? Bahahaha

 Masuk langkah kaki kanan. Kalau terlangkah kaki kiri. Gostan!

TIPS SEBELUM MENDAKI GUNUNG KINABALU


1. Persiapkan diri dengan latihan fizikal dan mental.

Untuk latihan stamina, korang digalakkan supaya buat latihan jogging setiap petang. Sebolehnya pada bulan yang pertama, 3 kali seminggu. Kalau tak berapa suka jogging, buat aktiviti berbasikal atau pun berjalan. Ataupun aktiviti yang melibatkan pergerakkan seluruh tubuh badan terutamanya KAKI. Dan masa yang diambil mesti lah lebih daripada berjogging. Ini untuk memastikan stamina sewaktu mendaki nanti berada pada tahap yang bagus. Kalau takda masa nak jogging, sebab sibuk dengan kerja. Amalkan menaiki tangga instead of naik lif. Kalau rajin sikit, buatlah naik turun tangga 5 kali pun bagus jugak sebelum masuk office. 

2. Kawal pemakanan 

Pengambilan makanan sangat perlu dititikberatkan sebelum mendaki. As for me, I prefer to take extra protein (seafood, ayam, etc) a month before the date(mendaki). Protein akan membantu untuk membina sel-sel otot dalam badan. Jadinya, bila exercise sel-sel otot akan mula tumbuh dan tumbuh lagi, maka baguslah begitu. (Erk, tumbuh ke?).Plus,tulang pun akan semakin kuat. Seterusnya, kurang kan pengambilan makanan yang tidak berkhasiat seperti jajan, dan air bikarbonat.

3. Siapkan peralatan mendaki 

a) Baju Sejuk Waterprof (TEBAL). Jangan guna sweater.
b) Glove Waterprof. Jika guna glove yang kain risau nanti pegangan tidak kukuh. Jika hujan, tali yang dipegang akan basah. Ini akan menyukarkan pergerakkan.
c) Baju Hujan (Rain Coat)- Beli yang berkualiti, jangan beli yang terlalu murah takut mudah koyak. ( Kinabalu kerap hujan)
d) Head Lamp- Gunakan bateri baru. (Sediakan bateri extra)
e) Sleeping Bag Nipis. (Bagi yang tak tahan sejuk) Cuaca kat atas sangat sejuk!
f) Tongkat- Beli tongkat boleh laras kat kedai outdoor sekitar Rm20-Rm30. Ataupun anda boleh sewa tongkat besi ni masa hendak mendaki di pondok Guide.
g) Kasut mestilah yang ada grip. Kalau boleh beli yang tapak luas. As for me, I prefer Timberland punya brand. Kasut dia sangat tahan lasak dan sangat selesa.

Cari kasut yang tapak macam ni. InsyaAllah, Ada Grip lebih selamat.


 Ini tongkat boleh ejas. Panjang atau pendek, mengikut kehendak si pendaki.

4. Bina hubungan yang baik dengan ahli kumpulan

Bersikap ramah dengan ahli kumpulan. Kita kat tempat orang. We really need each other. Who knows, kalau time panjat tiba-tiba something bad happened. Kita boleh minta tolong mereka. Selain itu, boleh jadi kawan berborak sewaktu mendaki. Sejujurnya,kalau kita mendaki seorang diri (kot kot kene tinggal ke..He he)stress akan cepat menguasai diri. Kita akan selalu fikir. "Bila lah nak sampai..Rasa macam dah berjuta batu jalan..alahai lenguhnya...boleh tercabut urat kentut kalau macam ni". So, jika berteman sekurang-kurangnya bolehlah kurangkan rasa stress. Mungkin boleh berkongsi cerita sewaktu mendaki tu. Dalam masa yang sama, kita cari kawan baru. =)

Mereka semua sangat sporting! 


5. Berfikiran positif

Bare in mind yang kecerdasan setiap orang lain-lain. Tak semestinya orang yang mendaki paling awal akan sampai dulu dan orang yang mendaki lambat akan sampai paling akhir. Pabila mendaki, hang bukannya masuk pertandingan marathon. Buat apa nak compete dengan orang lain? Just have fun and enjoy the moment. Kalau korang rasa nak tangkap gambar, berhenti je. Tangkap gambar puas-puas sampai habis kodak pun boleh. Puncak tu tak lari kemana pun. Mungkin ini yang pertama dan terakhir korang panjat Gunung Kinabalu tu. Jadi, treasure the moment! jangan lah bila tengok orang jalan laju, korang pun rasa tercabar terus pecut tak bagi orang mendahului anda. Sejujurnya, anda orang yang paling rugi jika panjat gunung semata-mata sebab nak bertanding dengan orang lain (mendaki yang bukan pertandingan). Hayatilah keindahan alam. Berfikirlah tentang kekuasaan-Nya semasa mengembara. Anda akan terasa bertapa kerdil nya diri anda wahai Hamba Allah.

6. Bawa makanan yang boleh beri tenaga segera.

Apabila mendaki, kita pasti akan rasa cepat penat dan letih. Pendakian ke Laba Rata je dah mengambil masa lebih kurang 6 jam. (Laba rata ni ialah kawasan hotel untuk para pendaki, sebelum mendaki ke puncak pada hari seterusnya). Jadi, pastikan dalam beg anda ada makanan yang boleh memberi tenaga segera bila diperlukan.Contohnya, chocolate bar, gula-gula, energy bar,buah-buahan, roti, Daim dan lain-lain. Bawak lebih pun lagi bagus. Boleh kongsi dengan sesiapa yang mungkin memerlukan. Dapat pahala. Elakkan makan chewing gum. Nanti anda akan cepat rasa letih bila mengunyah dan berat mulut nak berborak. Huu. Rugiii kalau anda berat mulut, selalunya para pendaki bukan hanya orang Malaysia tapi serata dunia.. Adik-adik, bak kata nenek kak anis.Berkawan biar beribu, Berkasih hanya satu. Selagi engko ada peluang untuk berkawan, engko kawan lah dengan semua orang okay baby? 


To be honest, pernah ada beberapa kes dimana pendaki meninggal dunia ketika mendaki. Antara sebabnya ialah terjatuh dalam gaung, tidak cukup oksigen, tergolek sewaktu mendaki, ada tu terjatuh ketika sedang berdiri di puncak dan banyak lagi. Jadi, banyakkan berdoa supaya segala urusan sebelum, semasa, dan selepas mendaki dipermudahkan. Kita mendaki sebab nak tengok keindahan ciptaan-Nya. Maka harapnya dijauhkan lah daripada segala perkara yang berbahaya dan tak diingini.

Perkara yang sangat-sangat perlu ditekankan ialah bahagian kasut. Pastikan anda memakai kasut yang betul-betul sesuai! Especially beginners. Sebab, pengalaman saya sewaktu mendaki ke puncak pada pukul 2.00 pagi, ada dua orang Jepun ni dia give up untuk teruskan perjalanan. Sebabnya saya perasan, kasut yang mereka pakai ialah running shoes/ jogging shoes. Waktu tu, ialah part yang agak sukar jugak dimana, kami perlu menggunakan tali untuk mendaki. Boleh dikatakan angle nya dalam 70. Which means curam, dan tapak kasutnya tak sesuai dan mengakibatkan mereka terseliuh berkali kali dan akhirnya putus asa. To be frank, Gunung batu sangat licin. Sekali tersilap langkah, anda boleh jatuh ke dalam gaung .

Adventure! Kadang kala satu nafas hanya cukup untuk 4 atau 5 langkah kaki. 


Apa-apa pun, jangan fikir apa orang lain kata. Just trust yourself! You can do it. Jangan mudah putus asa. Anggap kat puncak tu korang nak jumpa Allah, sure berkobar kobar perasaan baq hang. Kalau penat, berehat. Tapi kalau anda mampu sampai ke puncak itu adalah satu pencapaian yang hebat. Tersenyumlah selebar lebarnya, kerana anda telah melakar kenangan indah dalam sejarah hidup anda yang tidak semua orang mampu melakukannya.

Ouh ya, Sijil akan diberi kepada setiap pendaki. Jika sampai di Laba Rata tetapi tidak meneruskan pendakian hingga ke puncak, maka atas sijil  akan ditulis di Laba Rata. Jika sampai di puncak, atas sijil akan ditulis sampai ke puncak. Sijil itu sebagai kenangan dan bukti usaha anda. Jadi, fikir-fikirlah berjuta kali sebelum berputus asa. 

Sematkan dalam fikiran, You are stronger than you think!You can get through this! "Getting to the top is optional, Getting  down is mandatory." =)

Rasanya cukup sampai sini je dulu. 
Tunggu Part II pulak naa.



Thank you for reading this entry. 


2 comments: